Проблеми взаємовідносин історичного краєзнавства та шкільного курсу історії України.

Authors

  • І. В. Шинкаренко

Keywords:

study of local lore, history, problems, methods, school course, ways and methods, research

Abstract

The article highlights the connection between historical study of local lore and the school course in the history of Ukraine. The author considers the place and role of local history in the presentation of history, gives an analysis of the arsenal of individual forms and methods of local history teacher of history. New ways and methods of popularizing knowledge from the history of Ukraine and its individual region are presented. The problems and achievements of school regional studies are analyzed on the example of the work of a history teacher. The basic requirements for a history teacher as an organizer of local history work at the school are formulated.

References

Треф’як Я. Методика краєзнавчої роботи в школі. Історія в школах України. 2002. № 1.

Мисан В. Сучасне шкільне історичне краєзнавство. Історія України. 2008. № 13. С. 1–6.

Шимон Ю. Використання краєзнавчого матеріалу на уроках історії України. Історія України. 2011. № 10. С. 9.

Прокопчук В. Деякі аспекти теорії і методології шкільного краєзнавства. Краєзнавство. 2011. № 3. С. 29–35.

Орлюк О. В. Методика навчання старшокласників регіональної історії: автореф. дис. … канд. пед. наук. Київ, 2015. 20 с.

Issue

Section

Проблеми організації краєзнавчої діяльності